resepi ayam ungkep che nom Resepi mudah

Hai guys, udah pada makan belum? Kalo belom, coba deh masak menu yang satu ini! Beneran deh, rasanya enak bangettttt. Gak percaya? Udah pasti percaya kalo udah nyoba deh. Yuk, ikutin resepnya!

Ayam Buttermilk

Foto ayam buttermilk

Bahan-Bahan:

  • 500 gram ayam potong kotak
  • 1 biji bawang besar (dipotong kasar)
  • 3 ulas bawang putih (diketuk)
  • 1 inci halia (diketuk)
  • 2 sudu besar serbuk kari
  • 1 sudu teh garam
  • 1/2 sudu teh serbuk kunyit
  • 1/2 sudu teh serbuk lada
  • 1 tin susu cair (392ml)
  • 1 sudu besar butter

Cara Memasak:

  1. Perap ayam dengan serbuk kari, garam, serbuk kunyit, dan serbuk lada selama 15 minit.
  2. Panaskan minyak dan gorengkan ayam sehingga kuning keemasan. Kemudian toskan dan ketepikan.
  3. Didihkan susu cair dalam kuali besar.
  4. Kacau-kacau dengan api sederhana sehingga susu cair sebati dengan bijirinnya.
  5. Masukkan butter, bawang besar, bawang putih, dan halia. Gaul rata.
  6. Biarkan bahan-bahan itu tumis dalam susu cair selama 5 minit.
  7. Letakkan ayam yang telah digoreng dalam kuali tersebut.
  8. Didihkan lagi selama 10-15 minit.

WOW AMAZING! Rasanya enak banget yah guys. Cobain deh kalo gak percaya. Oh ya, kalo mau cobain resep ayam yang lain juga gak apa-apa kok. Coba kita liat resep ayam yang satu lagi nih!

Ayam Ungkep

Foto ayam ungkep

Bahan-Bahan:

  • 10 sampai 15 kepala ayam (potong menjadi 4 keping)
  • 2 lembar daun salam
  • 4 lembar daun jeruk
  • 3 batang serai, memarkan
  • 500ml air
  • 2 sdm minyak goreng

Bumbu halus:

  • 10 butir bawang merah
  • 5 siung bawang putih
  • 5 biji kemiri
  • 1 ruas kunyit
  • 2 ruas jahe
  • 1 ruas lengkuas
  • 1 sdt garam
  • 1/2 sdt gula

Cara Memasak:

  1. Blender bumbu halus.
  2. Panaskan minyak goreng, kemudian masukkan bumbu yang sudah dihaluskan. Tumis dengan menggunakan api kecil hingga wangi dan matang sempurna.
  3. Masukkan ayam yang sudah dipotong menjadi 4 keping, dan tambahkan daun salam, daun jeruk, dan serai yang sudah dimemarkan. Aduk rata bahan-bahan tersebut.
  4. Tuangkan air hingga ayam terendam, kemudian tutup panci. Masak dengan menggunakan api kecil hingga kuah meresap dan ayam empuk.
  5. Angkat ayam yang sudah matang, dan tiriskan.
  6. Panaskan margarin atau mentega, goreng ayam hingga kecoklatan. Sajikan ayam unggkep yang sudah matang dengan nasi putih.

Hayo udah cobain yang mana? Ayam buttermilk atau ayam ungkep? Atau kalian mau nyoba kedua-duanya? Wah, kalo begitu selamat menyenangkan memasak ya guys!

If you are searching about AMIE'S LITTLE KITCHEN: Ayam Ungkep. lauk yang tak pernah menjemukan! you've visit to the right web. We have 4 Pictures about AMIE'S LITTLE KITCHEN: Ayam Ungkep. lauk yang tak pernah menjemukan! like Resepi Che Nom Ayam / Ayam Masak Kurma Sedap Macam Lauk Kenduri Kampung, Resepi Mudah | Ayam Ungkep - Belog Zai Zamree and also AMIE'S LITTLE KITCHEN: Ayam Ungkep. lauk yang tak pernah menjemukan!. Here you go:

AMIE'S LITTLE KITCHEN: Ayam Ungkep. Lauk Yang Tak Pernah Menjemukan!

AMIE'S LITTLE KITCHEN: Ayam Ungkep. lauk yang tak pernah menjemukan! salamisimon1.blogspot.com

ayam ungkep lauk resepi menjemukan

9 Resepi Buttermilk Sedap | Listikel.com

9 Resepi Buttermilk Sedap | listikel.com listikel.com

resepi buttermilk ayam masak sedap resepichenom daun kari listikel hidangan malay minit gegar

Resepi Che Nom Ayam / Ayam Masak Kurma Sedap Macam Lauk Kenduri Kampung

Resepi Che Nom Ayam / Ayam Masak Kurma Sedap Macam Lauk Kenduri Kampung linacobb.blogspot.com

resepi bihun nom mak masak kurma sedap hidangan kampung lauk jom kenduri macam minit terkenal kari

Resepi Mudah | Ayam Ungkep - Belog Zai Zamree

Resepi Mudah | Ayam Ungkep - Belog Zai Zamree www.zaizamree.com

ungkep resepi amie olahan

Resepi bihun nom mak masak kurma sedap hidangan kampung lauk jom kenduri macam minit terkenal kari. 9 resepi buttermilk sedap. Resepi che nom ayam / ayam masak kurma sedap macam lauk kenduri kampung


Comments